انجمن برنامه نویسان جاوا اسکریپت

آموزش جاوا اسکریپت
تور آموزشی جاوااسکریپت
قسمت اول :: شروع کار با جاوااسکریپت
قسمت دوم :: متغیر های جاوااسکریپت
قسمت سوم :: مخفی کردن اسکریپت ها از مرورگر های قدیمی
قسمت چهارم :: چاپ نتایج در جاوااسکریپت
قسمت پنجم :: دریافت اطلاعات از کاربر بوسیله ی prompt
قسمت ششم :: رشته ها در جاوااسکریپت
قسمت هفتم :: مقایسه ی متغیر ها با دستور if
قسمت هشتم :: مقایسه ی متغیر ها با دستور Switch
قسمت نهم :: تکرار دستورات با استفاده از حلقه ها
قسمت دهم :: تکرار دستورات به وسیله ی حلقه ی for در جاوااسکریپت
با بروز شدن وبلاگ این قسمت کامل تر می شود و به طور معمول هر دو روز یکبار یک قسمت جدید اضافه خواهد شد.
متاسفانه امکان درج خودکار کادر جستجو یا جعبه دنبال کنندگان در این قالب وجود ندارد، لطفا برای درج از حالت دستی استفاده نمایید.
بایگانی

قسمت دوم :: متغیر های جاوااسکریپت

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۲۹ ب.ظ
در این پست قصد داریم که در مورد متغیر ها در جاوااسکریپت توضیح دهیم.متغیر ها یکی از اصلی ترین عناصر جاوااسکریپت متغیر ها می باشند که می توان گفت بدون وجود آن ها حتی نمی توان ساده ترین کار ها را هم انجام داد.برای مطالعه در مورد متغیر ها به ادامه ی مطلب بروید.  
در ابندا باید تعریف درستی از متغیر ها داشته باشیم و بدانیم که متغیر ها چیستند؟ اگر بخواهیم به زبان ساده متغیر ها را تعریف کنیم می توانیم آن ها را به مخازنی تشبیه کنیم که اطلاعات در آن ها ذخیر می شوند. این اطلاعات می توانند شامل اعداد و حروف و ... باشند. همانطور که در ابتدا گفتیم متغیر ها یکی از رکن های اصلی برنامه ها در جاوااسکریپت هستند زیرا برای اینکه اعمال و محاسباتی انجام شود نیازمند اطلاعات اولیه ای هستیم که بر روی آن ها محاسبات را نجام دهیم.
چگونه متغیر ها را ایجاد می کنیم؟
برای ایجاد متغیر ها از دستوری به نام var استفاده می کنیم.گرچه بدون وجود این عبارت هم متغیر ها ساخته می شوند و این دستور تنها برای نظم و ترتیب بخشیدن به برنامه می باشد. بعد از این دستور می بایست نامی را به متغیر خود نسبت دهیم. در این مورد ما یکسری محدودیت داریم برای نامگذاری متغیر ها باید به این نکات توجه کنیم:
  • نام ها می توانند از حروف و ارقام باشند.
  • نام ها می توانند از (_) باشند.
  • در نامگذاری متغیر ها بزرکی و کوچکیحروف شرط است. یعنی نام Test با test و TEST متفاوت است.
  • می توانیم از (_) در اول نام استفاده کنیم
بعد از نام متغیر ما علامت (=) را قرار می می دهیم و سپس مقداری را که میخواهیم ذخیره کنیم می آوریم. نمونه ی زیر یک متغیر را نشان می دهد:
var test=98;
متغیر بالا متغیری است به نام test که مقدار 98 را با خود دارد یعنی هر جا که سخن از این متغیر به میان آید ین متغیر مقدار 98 را خواهد داشت. دقت کنید که در پایان از علامت سمیکالن استفاده شده است.
برای آنکه مفهوم متغیر ها را بهتر درک کنید به کد توجه فرمایید:
<html>
<head>
</head>
<body>
<script>
var test=98;
document.write(test);
</script>
</body>
</html>
در این کد از همان متغیر  test استفاده کردیم و مقدار آن را هم نمایش دادیم. هر گاه مقدار متغیر را تغییر دهید خروجی تولید شده هم تغییر می کند.
انواع متغیر ها
متغیر ها انواعی دارند که عبارت اند از:
  • محلی 
  • سراسری

متغیر های محلی متغیر هایی هستند که در یک محدوده ی خاص قابلیت استفاده دارند.بیشتر این نوع متغیر ها در توابع تعریف و استفاده می شوند.
در مقابل متغیر های محلی متغیر های سراسری هستند که قابلیت این را دارند که در تمام برنامه حظور داشته باشند.این نوع متغیر ها نباید در هیچکدام از توابع حظور داشته باشند.متغیر test که در مثال می بینید بک متغیر سراسری است.
یک نکته ی مهم این است که یک متغیر محلی و یک کتغیر سراسری می توانند با یکدیگر هم نام باشند . ولی ما این کار را توصیه نمی کنیم  زیرا باعث آشفگی در برنامه خواهد شد ولی جاوا اسکریپت این کار را نهی نمی کند.

در صورتی که این مطلب اشتباه علمی دارد لطفا به ما اطلاع دهید ممنون.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی