انجمن برنامه نویسان جاوا اسکریپت

آموزش جاوا اسکریپت
تور آموزشی جاوااسکریپت
قسمت اول :: شروع کار با جاوااسکریپت
قسمت دوم :: متغیر های جاوااسکریپت
قسمت سوم :: مخفی کردن اسکریپت ها از مرورگر های قدیمی
قسمت چهارم :: چاپ نتایج در جاوااسکریپت
قسمت پنجم :: دریافت اطلاعات از کاربر بوسیله ی prompt
قسمت ششم :: رشته ها در جاوااسکریپت
قسمت هفتم :: مقایسه ی متغیر ها با دستور if
قسمت هشتم :: مقایسه ی متغیر ها با دستور Switch
قسمت نهم :: تکرار دستورات با استفاده از حلقه ها
قسمت دهم :: تکرار دستورات به وسیله ی حلقه ی for در جاوااسکریپت
با بروز شدن وبلاگ این قسمت کامل تر می شود و به طور معمول هر دو روز یکبار یک قسمت جدید اضافه خواهد شد.
متاسفانه امکان درج خودکار کادر جستجو یا جعبه دنبال کنندگان در این قالب وجود ندارد، لطفا برای درج از حالت دستی استفاده نمایید.
بایگانی

جاوااسکریپت چیست؟

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۲۶ ق.ظ


جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی وب است که که توسط شرکت NetScape (سازنده ی مرورگر فایر فاکس) در سال 1995 طراحی شد. عده ی زیادی ار کاربران کامیوتر می پرسند که کلا جاوا اسکریپت به چه دردی میخورد؟!! در جواب باید به آن ها گفت که جاوا اسکریپت در صفحات وب حالتی را بصورت داینامیک ایجاد می کند.
 برای خواندن به ادامه ی مطلب بروید
اما حالا منظور از داینامیک چیست؟ در ابتدای پیدایش صفحات وب و در غیبت زبان هایی مانند جاوا اسکریپت و ... صفحات فقط می توانستند که یک متن ساده را بی هیچ کار اضافی انجام دهند و هیچگونه کار اضافی همچون دریاف اطلاعات از کاربر و ... را انجام نمی دادند.
با ورود جاوا اسکریپت به عرصه ی وب امکانات زیادی به این تکنولوژی وارد شد.برنامه نویسان می توانستند کنترل بیشتری بر روی صفحات وب داشته باشند و حتی با استفاده از این برنامه برنامه های پیچیده ای را نوشتند که به خوبی کار می کرد. جاوا اسکریپت همانند سایر زبان های کامپیوتری دارای متغیر ها ، اشیا ، توابع و ... و همچنین امکانات بیشتری همچون کنترلگر های حوادث را در خود دارد. 
در این قسمت می خواهیم شما را با جاواسکریپت بیشتر آشنا کنیم و به همین خاطر وِیژگی های مفید را در قالب پرسش و پاسخ استفاده می کنیم. 
جاوا اسکریپت را چگونه بکار می بریم؟
همانگونه که در ابتدا گفتیم جاوا اسکریپت یک زبان وب است. پس طبیعی است که باید آن را در اسناد وب بکار ببریم و اگر در مورد اسناد وب بدانید که با HTML نوشته می شوند باید نتیجه گرفت که باید جاوااسکریپت را در اسناد HTML بنویسیم. البته جاوا اسکریپت را می توان به گونه های متفاوتی بکار برد که در پست های آیند بطورکامل در مورد آن ها بخث خواهیم کرد.

آیا برنامه نویسی جاوا اسکریپت مانند زبان های برنامه نویسی دیگر دشوار است؟
در این باره باید بگوییم خیر.جاواسکریپت همانگونه که از اسمش پیداست یک زبان اسکریپتی می باشد و زبان های اسکریپتی راحت و فراگیری آن ها آسان تر از زبان های دیگیر می باشد.

آیا این زبان با زبان (جاوا) وجه مشترکی دارد؟
اغلب کاربران این دو زبان را یک زبان در نظر گرفته و همتای هم در نظر می گیرند در صورتی که این دو زبان ذاتا با یکدیگر تفاوت دارند. ما می توانیم از جاوا در صفحات وب استفاده کنیم ولی قبل از استفاده نیاز به کمپایل کردن داریم در صورتی که جاو اسکریپت نیازی به کامپایل شدن ندارد و بطور مستقیم در صفحات HTML قرار می گیرد.

دستورات جاوا اسکریپت در موروگر چگونه خوانده می شوند؟
مرورگر وقتی به یکی از دستورات جاوا اسکریپت برخورد می کند خط به خط پس از خواندن آن را اجرا کرده و اثر آن دستور را میگذارد. در واقع جاوا اسکریپت یک زبان مفسری است.

آیا جاوااسکریپت همانند HTML تحمل خطای بالایی را دارد؟
خیر دستورات جاو اسکریپت می بایست بسیار دقیق نوشته شوندو حنی اگر یک کاراکتر هم اضافه و یا کم شود دستورات اجرا نمی شوند.

دوستان عزیز شما هم می توانید به این مطلب نکاتی را اضافه کنید. 
نظرات خود را به ما بگویید و در صورتی که خطای علمی مشاهده می کنید با ما در میان بگذارید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی