انجمن برنامه نویسان جاوا اسکریپت

آموزش جاوا اسکریپت
تور آموزشی جاوااسکریپت
قسمت اول :: شروع کار با جاوااسکریپت
قسمت دوم :: متغیر های جاوااسکریپت
قسمت سوم :: مخفی کردن اسکریپت ها از مرورگر های قدیمی
قسمت چهارم :: چاپ نتایج در جاوااسکریپت
قسمت پنجم :: دریافت اطلاعات از کاربر بوسیله ی prompt
قسمت ششم :: رشته ها در جاوااسکریپت
قسمت هفتم :: مقایسه ی متغیر ها با دستور if
قسمت هشتم :: مقایسه ی متغیر ها با دستور Switch
قسمت نهم :: تکرار دستورات با استفاده از حلقه ها
قسمت دهم :: تکرار دستورات به وسیله ی حلقه ی for در جاوااسکریپت
با بروز شدن وبلاگ این قسمت کامل تر می شود و به طور معمول هر دو روز یکبار یک قسمت جدید اضافه خواهد شد.
متاسفانه امکان درج خودکار کادر جستجو یا جعبه دنبال کنندگان در این قالب وجود ندارد، لطفا برای درج از حالت دستی استفاده نمایید.
بایگانی
در بخش سوم از آموزش جاوااسکریپت می خواهیم روش مخفی کردن مد های جاوااسکریپت را از مرورگر های قدیمی به شما آموزش دهیم به گونه ای که برای مرورگر های سازگار قابل تشخیص باشد.
برای خواندن به ادامه ی مطلب بروید.
همانطور که می دانید تمام مرورگر ها بصورت یکسانی عمل نمی کنند و این مسئله برنامه نویسان وب را به دردسر های مختلفی می اندازد.این قضیه برای زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت وجود دارد.البته امروزه این مسئله به ندرت اتفاق می افتد ولی همیشه باید این مسئله را در نظر گرفت وجود یک اسکریپت که مرورگر از آن پشتیبانی نمی کند می تواند مشکلات زیادی برای کاربر به وجود آورد.
حال میخواهیم به روشی بپردازیم که با آن می توانید جاوااسکریپت را از مرورگر های قدیمی پنهان کرده ولی در صورتی که مرورگر بتواند از آن پشتیبانی کند می تواند که ان را اجرا کرده و به خوبی کار کند.

روش اول:

یکی از روش های کار آمد برای این کار این است که دستورات جاوا اسکریپت را در بین علامت های توضیحی  HTML قرار دهیم. با این کار مرورگر های قدیمی تصور می کنند که دستورات جاوااسکریپت توضیحی بیش نیستند و از آن ها صرف نظر می کنند و به دستورات بعدی می روند ولی مرورگر های جدید می دانند که در صورتی که در تگ <script> از علامت توضیحی استفاده کنیم تنها برای جلوگیری از نمایش متن در مرورگر های قدیمی بوده و دستورات را اجرا می کنند.
مثال زیر را برای فهم بهتر موضوع می زنیم:

<html>
<head>
</head>
<body>
<script>
<!--
document.write("hello world");
-->
</script>
</body>
</html>

همانطور که در این کدها می بینید در تگ <script> از علامت های --!>  و <-- استفاده کردیم که اگر بر html تسلط داشته باشید می دانید که از این علامت ها هنگامی استفاده می شود که توضیحی داده شود.این کد به خوبی هم در مرورگر های قدیمی و هم در مرورگر های جدید کار می کند با این تفاوت که در مرورگر های قدیمی جاوااسکریپت اجرا نمی شود و متن آن نمایش داده نمی شود.

روش دوم:

تصور کنید که در مثال قبلی دستورات جاوااسکریپت را از مرورگر مخفی کردیم و اجازه ی خطا را در مرورگر قدیمی ندادیم .ولی در بیشتر مواقع دستورات جاوااسکریپت مخفی شده پیام های مهمی را به کاربر می رسانند که بدون این پیام ها کاربر به مشکل بر می خورد.
خوشبختانه برای این کار راهی وجود دارد. شما می توانید از تگ <noscript> استفاده کنید. این دستور برای مرورگر های قدیمی مفهومی ندارد بنابراین وقتی به این دستور برخورد می کنند دستورات داخل این تگ را اجرا می کنند و از طرفقی مرورگر های جدید تر این دستور را می شناسند و هنگام روبرو شدن با آن تمام دستورات که بین تگ آغازین و پایانی است را نادیده می گیرند. بنایراین شما می توانید در صورتی که مرورگر کاربر از جاوااسکریپت پشتیبانی نکند از این دستور استفاده کنید و پیام اخطاری را برای کاربر نمایش دهید که متوجه مشکلات مرورگر بشود.
مثال زیر فهم موضوع را راحت تر می کند:

<html>
<head>
</head>
<body>
<noscript>
your browser does not support javascript
</noscript>
</body>
</html>

در صورتی که کد بالا را در یک مرورگر سازگار باز کنید هیچ متنی نمایش داده نمی شود و در مرورگر های ناسازگار پیام اخطار برای کاربر ظاهر می شود و او را مطلع می کند.

در صورتی که در متن بالا اشتباه علمی می بینید به ما اطلاع دهید. 
.::ممنون::.

نظرات  (۱)

سلام دوست عزیز مطالبتون خیلی جالب و عالیه موفق باشید.

مسعود رضایی

پاسخ:
ممنون شما هم همینطور

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی